Tuesday 5 June 2012

Puteriku Anastasia 8


‘’LAMBAT kau balik?’’Suatu suara kedengaran apabila Fariz menutup pintu utama.

      ‘’Aku jumpa kawan kejap.’’Jawab Fariz acuh tak acuh.Dia tak memandang Fatihah yang sedang berdiri tercegat macam tiang lampu sambil berpeluk tubuh tidak jauh daripadanya.

      ‘’Jumpa kawan?’’Fatihah tersenyum sinis. ‘’Kau jumpa kawan ke atau kau pergi merayau merata sambil teringatkan perempuan tak guna tu?’’

      Mendengar perkataan itu keluar dari mulut Fatihah,Fariz berpaling dan memandangnya.Dia mendengus kasar.

      ‘’Kenapa dengan kau ni hah?Kenapa mulut kau ni tak pernah lepas dari menghina orang lain?’’Soal Fariz keras.

      ‘’Oh ya?’’Fatihah mendekati Fariz. ‘’Bukankah kau sepatutnya nasihatkan diri kau dulu sebelum nasihatkan orang lain?Kau terlupa ke yang kau dulu pun sama saja macam aku?’’

      ‘’Sekarang aku dah sedar apa yang aku buat tu adalah satu kesilapan yang teramat besar.Dan aku nak kau berubah juga.’’

      ‘’Oh,maaf lah tapi aku tak boleh ikut apa yang kau kata tu.Aku ni bukannya lesbian.’’

      Dahi Fariz berkerut. ‘’Apa maksud kau?’’

      ‘’Kau ni memang tak tahu ke atau berpura-pura tak tahu?Bukankah kau ni pandai. Takkan orang yang bijak macam kau tak dapat faham perasaan sendiri?’’

       ‘’Oh,jadi kau dah tahulah.’’Fariz tersenyum. ‘’Baguslah kalau kau dah tahu dan arif tentang perkara ni.Kau ni taklah sebodoh yang aku sangka selama ni.’’

       ‘’Kau kata siapa bodoh hah?’’Tengking Fatihah.Geram betul dia dipanggil dengan perkataan itu.

       ‘’Sudahlah Fatihah.Aku malas nak cakap dengan kau lagi.’’Fariz berkata malas dan melangkah beberapa tapak untuk pergi ke biliknya.

       Fatihah berasa geram kerana Fariz bagai tidak mempedulikan dirinya.Dengan pantas dia merentap lengan baju Fariz.Langkah Fariz terhenti.Dia memandang Fatihah kembali.

      ‘’Apa hal kau ni?’’Soal Fariz sedikit marah.

      ‘’Aku nak cakap dengan kau dan kali ni kau kena ikut cakap aku.’’

      ‘’Aku rasa tiada apa yang perlu dibincangkan antara kita.’’Fariz menarik lengan bajunya kembali.

      ‘’Ya,ada!Aku nak kau jauhkan diri dari Nurzara Anasuha.Aku tak nak kau bergaul dengan dia atau menjalinkan sebarang hubungan dengan dia.’’Ujar Fatihah serius.Pandangan matanya mencerlung melihat batang tubuh Fariz yang sasa.

      Fariz terdiam seketika.Kemudian, ketawa meletus dari bibirnya.

       ‘’Apasal kau ketawa hah?Aku cakap serius ni,bukan main-main.’’Fatihah memasamkan mukanya.Dia terasa dipermainkan.

       ‘’Opss…sorry.Tapi aku memang tak boleh tahan.Apa yang kau cakap tadi tu kelakar betullah.’’Fariz melanjutkan ketawanya.Sebenarnya tiada apa yang menggelikan hati pun.Sengaja dia ketawa dengan kuat untuk menyakitkan hati Fatihah.

       ‘’Apa yang kelakar sangat?Aku cakap betul-betul ni.Aku tak nak kau jalinkan hubungan dengan Nurzara Anasuha!!!’’Fatihah mulai meninggikan suara.

       ‘’Tak payahlah kau nak cakap kuat-kuat macam tu.Aku bukannya pekak lagi.And aku tak boleh nak buat apa yang kau mintak tu.Sorrylah ya.’’Fariz berkata selamba.

       ‘’Hei Fariz,aku ni adik kau tau tak.Kau kena ikut cakap aku!’’

       ‘’Adik?’’Fariz mendekatkan diri dengan Fatihah. ‘’Adik?’’Dia mengulang kembali apa yang disebutnya tadi.

       ‘’Ya,aku ni adik kau! Dan kau harus menghormati aku dengan tak menjalinkan hubungan lagi dengan perempuan tu!’’Fatihah merenung mata Fariz yang hitam pekat dengan berani.

       ‘’Aku tak sangka,kau masih berani lagi nak bergaduh dengan aku setelah apa yang kau buat.Memang perempuan tak tahu malulah kau ni.’’Nada Fariz yang selamba bertukar serius.

       ‘’Aku?Apa yang aku buat kat kau?’’Fatihah masih mahu bertegang urat.

       ‘’Apa yang kau buat kat aku? Lepas kau dah fitnah aku macam-macam kat sekolah, kau masih berani lagi nak menegakkan benang yang basah!’’Suara Fariz seperti halilintar yang membelah angkasa.Matanya mencerlung memandang tubuh kecil molek Fatihah.

       ‘’Siapa…siapa yang pandai-pandai buat fitnah ni? Kau jaga sikit mulut kau eh.’’Suara Fatihah terketar-ketar.Kalaulah papa tahu apa yang telah dilakukannya pada Fariz…Fatihah membayangkan segala kemewahan yang dimiliki akan ditarik daripadanya.Ah,dia tak rela!

       ‘’Tak payah ada sesiapa yang bawak mulut.Sekolah kita tu bukannya besar sangat pun. Oh ya,khabar terbaru aku dengar ,kau kata aku ni bukan anak kandung papa dan mama,isn’t it?’’

       ‘’Kau…kau jangan nak pandai-pandai tuduh aku.’’Fatihah masih cuba mempertahankan diri.Namun nada suaranya yang takut-takut sudah cukup untuk menunjukkan perasaannya yang sebenar.

      ‘’Kau tak payahlah nak menegakkan benang yang basah lagi Fatihah.Aku sebenarnya dah lama tahu, tapi aku sengaja diamkan sebab nak tengok sejauh mana kelicikan kau tu mampu bertahan.And I wanna say congratulations! Ternyata kau memang bijak mengatur strategi.Bangga betul aku dapat adik macam kau.Bangga sangat….’’

     Fatihah tidak mampu berkata apa-apa lagi.Mulutnya terkunci terus.Ternyata Fariz lebih bijak dari yang disangkakan. Ah,damn it!

     ‘’Hemm…kalaulah aku bagitau perkara ni kat papa.Agaknya apa yang papa akan buat agaknya?’’Fariz melanjutkan kata-katanya apabila Fatihah tidak bersuara.

     ‘’Kalau…kau..kau nak bagitau sangat,bagitaulah!Kau tak ada apa-apa bukti nak…nak tuduh aku.’’Balas Fatihah walaupun apa yang dikatakan amat bertentangan dengan kata hatinya.

     ‘’Oh ya? Nampaknya kau begitu yakin sekali dengan kata-kata kau.Kalau macam tu,baiklah.Aku akan ajak papa ke sekolah dan tengok dengan mata kepalanya sendiri apa yang anak perempuannya dah buat pada abangnya sendiri.Masa tu,mama pun dah tak boleh tolong.’’

      ‘’Sanggup kau buat aku macam ni sebab anak pungut tu kan?’’Tengking Fatihah.

      ‘’Dia langsung tak ada kaitan dengan hal ni.Semua ni kesalahan kau,bukan dia. Dah cukup baik dia tak beritahu Mak Long yang kau selalu hina dia macam-macam. Itupun tak reti-reti nak kenang budi lagi.’’Nada suara Fariz keras kembali.

     Tetapi dalam diam,dia rasa terpukul kembali dengan kata-kata yang diluahkan sendiri.Dulu dia pun lebih kurang sama saja dengan Fatihah,suka mengutuk Zara. Tapi kini…Fariz tersenyum sendiri.

      ‘’Apa kau senyum-senyum hah?”Jerkah Fatihah.Ni mesti gara-gara dia teringatkan perempuan tu!

      ‘’Salahkah aku senyum? Lepas ni mana aku boleh senyum dah.Maklumlah lepas ni kan kau akan kena stail kaw-kaw punya dengan papa.’’Perli Fariz.Wajah Fatihah yang mencuka tadi menjadi pucat semula.

      ‘’Well,kau ada apa-apa nak cakap lagi?’’Soal Fariz.Fatihah tidak menjawab.Kini dia sudah tersepit. Dia sudah dapat membayangkan masa depannya yang gelap tanpa kemewahan…       

      Fariz tersenyum lagi.Dia melihat Fatihah yang sedang menundukkan kepala.Hubungannya dengan Fatihah memang tidak rapat sejak dulu lagi. Kadang-kadang dia cemburu melihat keakraban Zara dan Izham.Walaupun mereka hanya adik beradik angkat,tetapi hubungan mereka begitu rapat dan mesra sekali.

      ‘’Okeylah.Aku takkan bagitau papa.’’Kata-kata Fariz membuatkan badan Fatihah bagai terkena kejutan elektrik.Serta-merta kepalanya terangkat memandang wajah tampan abangnya.

      ‘’Betul ke ni?’’Tiga patah perkataan meluncur laju keluar dari mulut Fatihah.

       ‘’Tapi dengan syarat,kau tak boleh nak hina Zara lagi dan kau tak boleh nak tunjuk protes kalau aku jalinkan hubungan dengan dia.’’ Ibu jari dan jari telunjuk Fariz dinaikkan.

       ‘’What?’’Mata Fatihah terbeliak.

       ‘’Aku bagi kau pilihan.Sama ada kau ikut syarat-syarat yang aku bagi ataupun aku bagitau papa.That’s it!’’Suara Fariz dengan tegas.

       ‘’Tak ada syarat lain ke yang kau nak bagi hah?’’Hati Fatihah semakin sakit.Kini Zara sudah ada seorang penyokong setia di belakangnya.Tak guna!

       ‘’Nak ke tak nak?’’                                                                                   

       Fatihah mengetap bibir.Kini dia dalam situasi diluah mati emak,ditelan mati bapak.Kalau dia menerima,maknanya dia akan kalah kepada Zara dan dia tak mahu tunduk kepada gadis yang baginya sangat hina dan tak setaraf dengannya itu.Tapi kalau ditolak,samalah maksudnya macam dia membunuh diri sendiri.Hidupnya akan dihimpit kesusahan dan rakan-rakan lain akan mengejeknya.

       Ahhh!!!Aku tak payahlah kutuk Zara kat depan Fariz. Lagipun Zara tu bukannya jenis yang mengadu,detik hati Fatihah tiba-tiba.Fatihah tersenyum lebar.

      ‘’Okeylah,aku setuju.’’Ujar Fatihah dengan senang hati.

      ‘’Betul ni?’’Fariz meminta kepastian.

      ‘’Yalah.Tadi beria-ia sangat suruh aku berjanji.Bila aku dah buat banyak songeh pulak.’’Rungut Fatihah.Aku takkan buat apa yang kau suruhlah,bodoh!

          Sebelum Fariz naik ke biliknya,dia sempat berkata. ‘’Oh ya, kan kau hebahkan pada satu sekolah yang aku ni bukan abang kau.Jadi maksudnya kita ni bukan muhrim dan lepas ni kau tak bolehlah pakai seksi-meksi depan aku lagi. And…’’Fariz tersenyum penuh makna. ‘’I think Zara is hundred times hotter than you,babe!’’

         ‘’Damn you Fariz!’’Wajah Fatihah masam mencuka.Dia menghentakkan kakinya geram.Rasa marahnya berlipat kali ganda sekarang.

No comments:

Post a Comment